Fandom

Rzeszowska Wiki

Łubno

11stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Share

Łubno
Województwo podkarpackie
Powiat rzeszowski
Gmina Dynów
Sołtys Małgorzata Sieńko
Powierzchnia 26,19[1] km²
Położenie 49° 48' 44'' N
22° 10' 7'' E
Ludność (2008)
 • liczba ludności
 • gęstość

1266[2]
48,3 os./km²
Strefa numeracyjna
(do 2005)
16
Kod pocztowy 36-065 Dynów
Tablice rejestracyjne RZE
Położenie wsi
Położenie wsi
Zdjęcie
Strona internetowa wsi

Łubnowieś w Polsce położona w województwie podkarpackim, w powiecie rzeszowskim, w gminie Dynów.

Łubno położone jest na zachód od Dynowa w odległości 4 km od miasta. Jest to rozległa wieś, do której należały Wyręby, od 1985 r. oddzielne sołectwo.

Kościół w Łubnie.jpg

Kościół w Łubnie

Pierwsze wiadomości o wsi pochodzą z 1424 r. Wymieniana jest również w dokumencie sądowym z 1436 r. Było, podobnie jak wiele innych miejscowości, przedmiotem sporu pomiędzy Małgorzatą z Denowa a Mikołajem Kmitą. W sanockich aktach sądowych z 1 grudnia 1447 r. wymieniani są Stefan i Józef, synowie kniazia z Łuban, podejrzani o rabunek, co pozwala sądzić, że wieś posiadała w tym czasie prawo wołoskie. Jak cała zachodnia Dynowszczyzna Łubno należało do Rzeszowskich, Wapowskich, Krasickich, Ogińskich, Paców, Ponińskich, Parysów i Trzecieskich.

W "Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego" autorzy tak opisują miejscowość: "Łubno z Kazimierzówką, wieś w powiecie brzozowskim leży w okolicy pagórkowatej, lesistej nad Łubną... Liczy wg spisu ludności z 1880 roku razem z przysiółkiem 2042 mieszkańców, z których 1900 przebywa w Łubnie." 1228 mieszkańców było wyznania greckokatolickiego, 796 rzymskokatolickiego, a 18 mojżeszowego. Była w tym czasie we wsi 3-klasowa szkoła ludowa i kasa pożyczkowa z kapitałem 832 zł. Ówczesny właściciel Łubna posiadał: 389 m pola, 49 m łąk i ogrodów, 111 m pastwiska i 944 m lasu.

Szkoła w Łubnie.jpg

Szkoła w Łubnie

W okresie międzywojennym w Łubnie działało Polskie Stronnictwo Ludowe|Polskie Stronnictwo Ludowe oraz Drużyna Związku Strzeleckiego. Była również czytelnia.

W czasie kampanii wrześniowej w rejonie wsi toczyły się walki między oddziałami polskimi a nacierającymi na Dynów Niemcami.

W okresie okupacji działał tutaj pluton AK w sile 31 żołnierzy, dowodzony przez Michała Barcia ps. "Krogulec", późniejszego dowódcę placówki AK Dynów.

Po wyzwoleniu w 1945 r. stacjonował w Łubnie oddział NKWD, który zaatakował Dynów. Okres powojenny przyniósł rozbudowę wsi. Wybudowano nową szkołę i Dom Strażaka. Przybyło wiele budynków jednorodzinnych.

Przypisy

Więcej w Fandom

Losowa wiki